Każdy z nas od małego chciał kimś być i miał swój wymarzony zawód. Dla jednych było to zostanie lekarzem, inni widzieli siebie na salach sądowych jako prawnika, no i jesteś ty – wymarzyłeś sobie zostać maszynistą, bo od małego podobała ci się zabawa pociągami, a przejażdżka nimi sprawiała ci ogromną radość i teraz chcesz zamienić słowa w czyny, ale nie za bardzo wiesz, jak się za to wszystko zabrać i co będzie ci potrzebne do tego, aby zostać maszynistą. Zastanawiasz się, jak zostać maszynistą, ale nie wiesz jak się do tego zabrać? Przeczytaj i się przekonaj!
Jak zostać maszynistą?
Choć wymagania wskazują, że należy posiadać przynajmniej wykształcenie średnie techniczne, tak naprawdę nie jest to ściśle przestrzegane kryterium i do pracy jako maszynista przyjmowane są osoby, które posiadają wykształcenie odległe od technicznego. Kandydat na to stanowisko powinien ukończyć minimum 20. rok życia i dostarczyć zaświadczenie o niekaralności. Oczywiście podjęcie tych kroków nie jest jednoznaczne z zostaniem maszynistą. Bardzo ważną kwestią jest również zdrowie przyszłego maszynisty. Badania lekarskie są szczegółowe, głównie skupiają się one na wzroku i słuchu kandydata, które niestety muszą być perfekcyjne. Wykluczyć mogą go również choroby przewlekłe, takie jak na przykład cukrzyca czy też nadciśnienie. Przeprowadzane są także teksty psychologiczne oraz narkotesty. Badania te są niezwykle szczegółowe i jeżeli zdrowie nie jest na odpowiednim poziomie, prawdopodobnie na tym etapie skończy się przygoda z koleją. Jeśli jednak wyniki okażą się wspaniałe kandydaci rozpoczynają intensywną naukę, która trwać może nawet 2 lata i podzielona jest na dwa etapy – pierwszy trwa ok. 3-4 miesiące i jest to kurs, dzięki któremu kandydaci poznają nie tylko aspekty praktyczne, lecz także teoretyczne tego zawodu. Dzięki temu są dokładnie przygotowywani do objęcia stanowiska, które jest w końcu bardzo odpowiedzialne. Po ukończeniu kursu otrzymuje się świadectwo maszynisty, po którym zazwyczaj rozpoczyna się pracę na niższych stanowiskach, takich jak np. pomocnik maszynisty albo pracownik warsztatu.
Maszynista – kto to tak właściwie jest?
Maszynista to osoba, która kieruje pociągiem, bezpiecznie dowożąc pasażerów z punktu A do punktu B. Wszystko powinno odbywać się w ściśle określonym czasie, aby podróż przebiegała zgodnie z rozkładem jazdy i nie było żadnych opóźnień. Niestety w praktyce może przydarzyć się mnóstwo sytuacji niezależnych od maszynisty, które sprawią, że jazda stanie się znacznie dłuższa. Najpopularniejszym pracodawcą w przypadku maszynistów są Polskie Koleje Państwowe, jednak jest również możliwa praca u innych przewoźników. To właśnie dzięki niemu możemy dojechać z Katowic do Warszawy, czy też w zupełnie inne miejsce bez żadnego problemu i żadnych przesiadek. Pociągiem osobowym złożonym z kilku bądź kilkunastu wagonów podróżuje zwykle wiele osób, dlatego też na maszyniście spoczywa ogromna odpowiedzialność. Musi być świadomy tego , że to od niego zależy bezpieczeństwo pasażerów. Natomiast jeśli prowadzi pociąg towarowy to odpowiada za przewożony ładunek. Nadzoruje też pracę podległych mu ludzi – w lokomotywach elektrycznych i spalinowych współpracuje z pomocnikiem maszynisty, w parowych z palaczem.
Czym się zajmuje maszynista?
Zawód maszynisty w Polsce sięga początków kolei w naszym kraju, czyli XIX wieku. Z uwagi na modernizację trakcji kolejowych, ich rozwój, a także rozbudowę liczba kursów krajowych i europejskich stale rośnie. W związku z tym zapotrzebowanie na maszynistów jest bardzo duże. Maszynista kieruje pociągiem. Jego praca polega na dowożeniu pasażerów z punktu A do punktu B. Wszystko odbywa się zgodnie z przepisami i rozkładem jazdy. Maszynista dba także o stan techniczny pojazdu oraz zasady BHP. Głównym zadaniem maszynisty jest dowożenie pasażerów do stacji docelowej, zgodnie z przepisami, warunkami i rozkładem jazdy, jeżeli tylko żadne niezależne warunki tego nie uniemożliwiają. Nie są to jednak jedyne obowiązki nałożone na maszynistę. Jest on również odpowiedzialny za stan techniczny pojazdu trakcyjnego i jego odpowiednie sprzęgnięcie ze składem pociągu, przestrzeganiem zasad BHP, przepisów oraz wszelkich instrukcji, utrzymanie czystości w kabinie maszynisty i przedziałach maszynowych oraz szyb czołowych, zewnętrznej części podwozia czy reflektorów, a także za ogrzewanie pociągów w zimowych miesiącach.