Praca w straży marszałkowskiej jest zdecydowanie najtrudniejszym zawodem w służbach mundurowych, o jakim można pomyśleć. W Polsce służb mundurowych mamy naprawdę sporo: policja, straż miejska, straż pożarna, służby leśne, służby więzienne, straż ochrony kolei, straż graniczna itp. Jeśli poszukujesz idealnego zawodu dla siebie, usiądź i czytaj dalej. Przeprowadzimy cię dziś przez cały proces rekrutacji. Pisaliśmy już o tym, czym zajmuje się straż marszałkowska, teraz czas pójść o krok dalej. Gotowy? No to zaczynajmy?
Służbę w Straży Marszałkowskiej może pełnić osoba:
- posiadająca wyłącznie obywatelstwo polskie,
- korzystająca z pełni praw publicznych,
- posiadająca co najmniej wykształcenie średnie,
- która nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe,
- ciesząca się nieposzlakowaną opinią,
- dająca rękojmie zachowania tajemnicy stosownie do wymogów określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych,
- posiadająca zdolność fizyczną i psychiczną do służby w formacji uzbrojonej i gotowa podporządkować się dyscyplinie służbowej,
- mająca uregulowany stosunek do służby wojskowej,
- która nie pełniła służby, nie pracowała i nie była współpracownikiem organów bezpieczeństwa państwa wymienionych w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 18 października 2006 roku o ujawnieniu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów (Dz. U. z 2017 r. poz. 2186 z późn. zm.).
Te wymogi są dość ogólne. Zazwyczaj osoba, która chce wstąpić do jakichkolwiek służb mundurowych musi spełnić każdy podpunkt. Jeśli zatem nie masz problemu z żadnym z nich możesz na dobrą sprawę spróbować swoich sił w jakimkolwiek zawodzie, w którym obowiązuje mundur. Jeśli zastanawiasz się nad pracą w straży marszałkowskiej, czytaj dalej. Rekrutacja jest naprawdę skomplikowana, w końcu to najtrudniejszy zawodów pośród wszystkich służb mundurowych.
Postępowanie kwalifikacyjne – krok po kroku. Jak dostać się do straży marszałkowskiej?
Krok pierwszy: złożenie dokumentów
Wymagane dokumenty: kwestionariusz osobowy kandydata do służby wypełniony i podpisany, kopie dokumentów stwierdzających wykształcenie i kwalifikacje zawodowe, kopie świadectwa pracy lub służby z poprzednich miejsc zatrudnienia i służby, kopia książeczki wojskowej zawierająca stronę: ze zdjęciem, informującą o posiadanej kategorii zdrowia i o stosunku do powszechnego obowiązku obrony, życiorys lub CV, kopia odpisu skróconego aktu urodzenia, kopia odpisu skróconego aktu urodzenia dzieci, kopia odpisu skróconego aktu małżeństwa.
Krok drugi: rozmowa kwalifikacyjna
Po złożeniu dokumentów czas na rozmowę kwalifikacyjną. Na nią przynieś ze sobą oryginały wszystkich dokumentów, które wcześniej składałeś.
Krok trzeci: ustalenie zdolności fizycznej i psychicznej kandydata do służby
Ten krok jest nie do przeskoczenia. Musisz tak naprawdę udać się na komisję lekarską podległą ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych na zasadach.
Krok czwarty: przeprowadzenie testu sprawności fizycznej kandydata
Od kandydatów do tej pracy wymagane jest zaświadczenie o dobrym stanie zdrowia i kondycji fizycznej. Istotna jest też silna budowa ciała i wysoka ogólna wydolność fizyczna organizmu.
Krok piąty: sprawdzenie w ewidencjach, rejestrach i kartotekach prawdziwości danych zawartych w kwestionariuszu osobowym kandydata do służby
Dokonuje się tego w ramach postępowania kwalifikacyjnego, niezwłocznie po rozpoczęciu postępowania, poprzez analizę złożonych dokumentów i danych zawartych w zbiorach prowadzonych przez organy władzy publicznej;
Krok szósty: postępowanie
Ostatnim krokiem jest przeprowadzenie postępowania sprawdzającego określonego w przepisach o ochronie informacji niejawnych w celu uzyskania poświadczenia bezpieczeństwa upoważniającego do dostępu do informacji niejawnych wymaganego na określonym stanowisku służbowym.