Jak zostać pilotem samolotu
fot.unsplash.com

Czym właściwie zajmuje się pilot samolotu? Przede wszystkim do jego obowiązków należy: pilotowanie samolotu zgodnie z zasadami bezpieczeństwa oraz sztuką lotniczą, określanie i kontrolowanie parametrów lotu oraz zapewnienie bezpieczeństwa pasażerom i załodze. Skoro wiesz już co należeć będzie do twoich obowiązków, czas na najważniejszą kwestię, czyli jak właściwie zostać pilotem samolotu? Nie jest to łatwe. Czytaj dalej! 

Kto może zostać pilotem samolotu?

Pilotem samolotów nie zostaje się przypadkiem. Nie każda osoba się do tego nadaje i jest to absolutnie zrozumiałe, w końcu nie każdy z nas ma odpowiednie cechy do tego zawodu. Aby wykonywać ten zawód, niezbędne jest zdobycie wielu licencji, a te wymagać będą od kandydata sporej determinacji, wysiłku intelektualnego, a także nakładów finansowych. Pilotem samolotu może zostać osoba, która cechuje się odpowiedzialnością, skrupulatnością, podzielnością uwagi, spostrzegawczością, umiejętnością koncentracji na wiele godzin, odpornością na stres oraz umiejętnością zachowania zimnej krwi nawet w bardzo stresujących sytuacjach.

Jak zostać pilotem samolotu
fot.unsplash.com

Jak zostać pilotem samolotu?

Jeśli marzysz o pracy w tym zawodzie musisz przygotować się na ostry wycisk, wiele godzin szkoleń zarówno teoretycznych, jak i praktycznych, bardzo ciężkie egzaminy oraz naprawdę spore wydatki. Jest to oczywiście inwestycja, jako że piloci samolotu z pewnością nie zarabiają mało, jednak nie każdy ma możliwość wyłożenia takiej kwoty na start i jest to oczywiście zrozumiałe. Przede wszystkim, aby zostać pilotem samolotu, konieczne jest posiadanie licencji. Mogą się one różnić od siebie w zależności od tego, jakimi samolotami chcesz latać.

PPL(A) — Private Pilot Licence (Aircraft)

Private Pilot License to podstawowa licencja turystyczna, która umożliwia latanie rekreacyjne w dobrych warunkach atmosferycznych, oznacza to, że latasz wyłącznie na własny użytek, nie przewozisz pasażerów jako zarobek. Jakie wymogi musisz spełniać, aby ją uzyskać?

Przede wszystkim musisz mieć ukończone 17 lat, następnie konieczne jest odbycie ponad 100 godzin szkoleń teoretycznych i 45 godzin praktycznych, a następnie zdać egzaminy. Koszt licencji PPL(A) to ok. 20–30 tys. zł.

CPL(A) — Commercial Pilot Licence (Aircraft)

Commercial Pilot Licence to licencja pilota zawodowego, dzięki której można pilotować samoloty zarobkowo (ale tylko maszyny o masie do 5,7 tony i zabierające na pokład do 9 pasażerów). Jakie wymogi musisz spełniać, aby ją uzyskać?

Konieczne jest, abyś ukończył kurs teoretyczny ATPL(A), który obejmuje 120 godzin wykładów i 530 godzin nauki własnej. Wymagane jest zdanie egzaminów teoretycznych i praktycznych oraz wylatanie co najmniej 200 godzin.

Jak zostać pilotem samolotu
fot.unsplash.com

ATPL (Airline Transport Pilot Licence)

Airline Transport Pilot Licence to najwyższy stopień, jaki pilot zawodowy może uzyskać w lotnictwie cywilnym. Licencja ta umożliwia sterowanie samolotami o masie powyżej 5,7 tony i zabierającymi na pokład ponad 9 pasażerów. Jest to licencja liniowa, która umożliwia pilotowanie samolotów pasażerskich. Jakie wymogi musisz spełniać, aby ją uzyskać?

Po uzyskaniu licencji CPL(A), uprawnień IR(A) (loty według wskazań przyrządów, niezależnie od warunków pogodowych) i MEP(L) (latanie samolotami wielosilnikowymi) oraz zdaniu egzaminów, zdobywa się tzw. licencję liniową zamrożoną — ATPL(A) FROZEN. Pełną licencję ATPL(A) można uzyskać po wylataniu 1500 godzin, w tym 300 godzin w IR(A) oraz 200 godz. w załodze wieloosobowej. Łączny koszt licencji CPL(A) i ATPL to ok. 150–200 tys. zł.

Jakie wymogi musisz spełniać, aby zostać pilotem samolotu?

Aby odpowiedzieć na to pytanie, postanowiliśmy posłużyć się ogłoszeniami o pracę. Przykładowo: Jet Story Sp. z o. o. poszukuje kandydatów na stanowisko PILOTA samolotu PC-12. Czego wymagają?

Idealny kandydat powinien:

  • znać język angielski w stopniu umożliwiającym swobodną komunikację
  • cechować się wysoką kulturą osobistą
  • posiadać doświadczenie w lotnictwie dyspozycyjnym
  • posiadać nienaganną opinię w swoim aktualnym środowisku pracy
  • posiadać bardzo dobrze rozwinięte umiejętności współpracy i komunikacji z ludźmi
  • class rating na PC12 będzie dodatkowym atutem

Minimalne wymagania lotnicze:

  • licencja ATPL(A) lub ATPL(A) frozen

  • 1 500 h TT

  • 250 h PIC / 500 h PICUS

  • ICAO Level 4