To modne ostatnio słowo: influencer. Często jest nadużywane lub zupełnie nierozumiane, przez co sam zawód traci na wartości w oczach wielu osób. A niesłusznie! To świetna opcja w dzisiejszych czasach na podjęcie pracy. Influencer z założenia ma wpływać na innych ludzi swoimi wyborami oraz decyzjami, dzięki czemu wzbudza zaufanie i staje się ciekawą opcją promocji dla wielu marek. Jak to jednak wygląda od środka? Czym zajmuje się influencer na co dzień? Co musi mieć i wiedzieć, żeby odnieść sukces w życiu zawodowym? Odpowiadamy w poniższym artykule na te i wiele innych pytań.
Czym zajmuje się influencer?
To szeroko rozumiane pojęcie, pod którym kryje się wiele innych profesji. Z kim spotkamy się w roli influencera?
- TikToker
- Instagramer
- Youtuber
- bloger
To tylko najczęściej spotykane odłamy w kategorii influencerów, jednak jest to stosunkowo młody zawód, który ciągle się rozwija. Coraz częściej będziemy zatem spotykać nowsze kategorie, jednak do najczęściej wybieranych profesji przez młodych ludzi są te wymienione powyżej.
Influencer. Praca codzienna
Influencer sam w sobie, jak to powiedzieliśmy wcześniej, z założenia ma wpływać na innych ludzi. Słowo pochodzi z języka angielskiego od “influence” czyli “wpływ”. Są różne odłamy także wewnątrz jednej obranej profesji, oznacza to, że może być bloger, który poleca różnego rodzaju ubrania pasujące do każdej pogody czy danego kraju, a może to być osoba, której content skupia się na treściach rozwojowych, osobistych, praktycznych wskazówkach. Jest duża różnorodność, dlatego tak naprawdę każdy ma szansę spróbować swoich sił w tym zakresie.
W dniu codziennym influencer ma za zadanie realizować to, co ustalił we współpracy ze swoimi klientami. W zależności od kanału, w którego zakresie się porusza, mogą to być InstaStories, post na blogu, filmik na YouTubie czy TikToku. Możliwości jest wiele – często są one miksowane między sobą, dzięki czemu jedna osoba może mieć jednocześnie każde z powyżej wymienionych stanowisk.
Zarobki influencera. Ile zarabia influencer?
Współprace influencerów są omawiane z reguły na mailach, regulowane prawnie umowami, a mogą odbywać się na różnych poziomach, czyli:
- barter – stworzenie tekstu lub filmiku w zamian za otrzymanie pełnowartościowego produktu do użytku własnego
- wynagrodzenie finansowe – zdecydowanie chętniej wybierane, podczas którego influencer wycenia swoją pracę i otrzymuje za nią pieniądze.
Bartery są coraz rzadziej opcją dla influencerów, zwłaszcza takich z dużymi zasięgami. Nie decydują się na tego typu współprace z jednego powodu: nie jest to dla nich opłacalne. Jeśli ktoś posiada zbudowaną dużą grupę organicznych odbiorców, do których dociera ze swoimi treściami, ma możliwość zarabiania dużej ilości pieniędzy. Z tego względu produkt z reguły nie będzie atrakcyjną stawką dla takiej osoby.
Trudno jest powiedzieć, ile tak naprawdę zarabia influencer. Dlaczego? Każda osoba na tym stanowisku ma swoje własne stawki, sama się wycenia i pracuje na innych warunkach. Nie jest to ustanowione prawnie, jakie są obowiązki, ponieważ są one narzucane przez osoby prowadzące dany profil lub stronę. Zarobki mogą sięgać incydentalnych 300 zł w ciągu miesiąca, a mogą osiągać nawet 13000 zł – wszystko zależy od tego, jakie mamy zaangażowanie osób obserwujących oraz jaka jest ich ilość.
Jak zostać influencerem? Co trzeba zrobić?
Tak naprawdę nie trzeba wiele: wystarczy założenie profilu lub strony, o który będziemy dbać i na którym zdobędziemy swoich stałych odbiorców. Liczy się wysoka jakość contentu, wnoszenie wartości do życia użytkowników oraz systematyczność. Jeśli zadbamy o swoją grupę docelową, będzie nam zdecydowanie łatwiej o współprace, ponieważ będzie widać, że organicznie mamy duże zasięgi, dzięki którym jesteśmy w stanie realnie wpłynąć na zwiększenie sprzedaży lub promocji danej marki. Warto spróbować swoich sił jako influencer jeszcze przed zrezygnowaniem pracy na etacie – często może okazać się, że to jednak nie będzie praca dla nas.