Rynek pracy dynamicznie się zmienia, zwłaszcza od czasu, gdy Internet stał się źródłem zarobku wielu młodych ludzi. Coraz częściej możemy spotykać się z zawodami, które jeszcze do niedawna nie istniały, przez co budzą w nas zaskoczenie i niezrozumienie. To właśnie do tych profesji możemy zaliczyć specjalistę ds. e-commerce, czyli kogoś, kto – kolokwialnie mówiąc – ogarnia sprawy sprzedaży internetowej. To osoba, która trzyma rękę na pulsie w przypadku sklepu internetowego, którym ma się zajmować w codziennym dniu swojej pracy. To jednak dopiero czubek góry lodowej – sprawdź, czym jeszcze zajmuje się specjalista ds. e-commerce oraz jak nim zostać.
Ale najpierw e-commerce – co to jest?
Warto zacząć od początku i przyjrzeć się temu, czym w ogóle e-commerce jest. Niby każdy słyszał i coś tam kojarzy, ale jednak nie do końca – dlatego ułatwimy zadanie każdemu, kto chce poszerzyć swoją wiedzę. E-commerce to nic innego, jak handel internetowy, zwany także e-handlem – sprzedaż produktów opiera się tutaj na platformie internetowej. Każde działanie podjęte przez użytkownika musi zawierać się na stronie sklepu internetowego – począwszy od przedstawienia oferty i produktów, podjęcia decyzji zakupowej, zrealizowania transakcji poprzez telefon lub internetowe konto bankowe. E-commerce jest najbardziej znane w obrębie kanału, jakim jest Internet.
Dlaczego? Ponieważ to właśnie w Internecie mamy największe możliwości pod kątem projektowania swojej własnej strony internetowej ze sklepem i połączenie jej z interesującym nas systemem sprzedaży. Co jednak jest istotne, to to, że branża e-commerce ulega ciągłym, dość dynamicznym zmianom. Z roku na rok rynek wygląda inaczej, dlatego ważne jest to, by kontrolować, jaka jest sytuacja. W dużej mierze do rozwoju e-commerce przyczyniła się pandemia koronawirusa – to właśnie w tych niepewnych czasach wiele osób prowadzących własne biznesy zdecydowała się na przeniesienie interesu do Internetu, który zdaje się być o wiele bezpieczniejszym miejscem.
Kim jest i co robi specjalista ds. e-commerce?
Wiemy już, czym e-commerce jest, przejdźmy zatem do kolejnej kwestii, czyli tego, czym specjalista od tej branży będzie się w gruncie rzeczy zajmował. Otóż specjalista ds. e-commerce to osoba odpowiedzialna za nadzór i zarządzanie procesami związanymi ze sprzedażą za pomocą platformy, jaką staje się sklep internetowy. Musi w dniu codziennym dbać o to, by wykorzystywać dostępne na swoim stanowisku narzędzia do ułatwiania i wspomagania ścieżki zakupowej klientów odwiedzających witrynę. Konieczne będzie także ciągłe reagowanie na nowości oraz wdrażanie ich na stronę sklepu – to zdecydowanie jeden z najobszerniejszych obowiązków specjalisty ds. e-commerce.
Wiąże się to bezpośrednio z tym, że niezbędnym będzie ciągła kontrola i analiza rynku pod kątem najnowszych informacji – zarówno tych, które już dobrze znamy, a które mogły ulec dezaktualizacji, jak i tych zupełnie nowych, które możemy wdrożyć na sklepie internetowym. W przypadku specjalisty ds. e-commerce marketingu obowiązki będą rozszerzone o dodatkowe przygotowywanie strategii marketingowych. Wówczas taka osoba będzie zajmować się nie tylko tym, co zostało wspomniane powyżej, ale także całym marketingiem związanym ze sklepem.
Tym samym zakres obowiązków zostanie poszerzony o kontrolę działań marketingowych w postaci e-mail marketingu, SEO, SEM, social media czy content marketingu. Niezbędne będzie planowanie i wdrażanie wszystkich ulepszeń, które mają na celu zwiększenie sprzedaży internetowej.
Co zrobić, żeby zostać specjalistą ds. e-commerce?
To pytanie, które z pewnością interesuje każdego, kto czuje, że sprawdziłby się w roli specjalisty ds. e-commerce. Jak nim zostać? Otóż wymagania na to stanowisko mogą się znacząco różnić w zależności od oferty. Wiele zależy nie tylko od typowych czynników jak miejsce pracy, prestiż agencji lub biura czy staż pracy, ale także od tego, jaka platforma dotyczy zlecenia – WooCommerce, PrestaShop i inne. Najważniejsze jest jednak to, by sprawnie posługiwać się językami programowania, w tym HTML i CSS – to pozwala na ciągłe dostosowywanie sklepu do potrzeb klientów.