Przeglądając oferty pracy, z pewnością coraz częściej spotykanym terminem jest “specjalista ds. SEM”, “specjalista ds. e-commerce”, “specjalista ds. reklamy”. W dużej mierze jest to jedno i to samo stanowisko. Popyt na szukanie pracowników z tego konkretnego zakresu ściśle wiąże się z dużym wzrostem zainteresowania ogólnie rozumianego e-commerce, który aktualnie ma swój wielki moment. Co robi specjalista ds. SEM na swoim stanowisku każdego dnia? Odpowiadamy poniżej.

Specjalista ds. SEM – kto to taki?

Najprościej mówiąc, jest to osoba, która podczas pracy zajmuje się wszelkimi reklamami w wyszukiwarce internetowej Google. Niejednokrotnie obowiązki wiążą się także z reklamami w social mediach, czyli m.in. na Facebooku i Instagramie. Do codziennej pracy specjalisty należy zatem przygotowywanie różnych kampanii reklamowych z uwzględnieniem budżetu, który jest przeznaczany na reklamę przez klienta. SEMowiec musi przede wszystkim być dobrym strategiem – to on jego działań zależy sukces reklam danej firmy. Dobrą praktyką wśród osób na tym stanowisku jest tworzenie planu działań reklamowych, który będzie wdrażany w życie przez kolejne miesiące współpracy. Ponadto praca jest rozszerzona także o analizę bieżących, istniejących kampanii reklamowych. Reklamy są tworzone raz na jakiś czas, jednak to analiza jest głównym punktem obowiązków SEMowca. 

co robi specjalista ds sem
fot. pixabay.com

Analiza działań – jeden z obowiązków SEMowca

Do pracy zatem niezbędne stają się narzędzia analityczne w postaci Google Analytics czy Facebook Bussiness. Są to narzędzia bezpłatne, istnieje także dużo szkoleń z zakresu omawianego materiału – można zatem w szybki i łatwy sposób przyswoić sobie wiedzę na temat analizy danych reklamowych. Co więcej, praca specjalisty ds. SEM to także podejmowanie odpowiednich decyzji i działań we właściwym momencie cyklu reklamowego. Jego zadaniem jest zatem analiza aukcji i zwiększanie lub zmniejszanie stawek na konkretnych słowach kluczowych/produktach – w zależności od tego, jaka tendencja jest przejawiana w danym momencie na tle konkurencji.

Lista obowiązków na stanowisku specjalisty ds. SEM

Jest to stanowisko, na którym pojawia się mnóstwo obowiązków. Niejednokrotnie wydawać się będzie, że specjalista ds. SEM nie ma nic do roboty. Nie jest to prawda. W tym zakresie działań nigdy nie będzie sytuacji, w której zdążysz zrobić wszystko to, co zaplanowałeś, w ciągu jednego dnia. Po pierwsze, ze względu na to, że wszelkie wdrożone strategie potrzebują czasu na działanie i dopiero po jego upływie można podjąć jakiekolwiek decyzje. Skrócenie tego czasu wiąże się bezpośrednio z brakiem rzetelności w wyciąganych wnioskach. Po drugie, pracując w agencji reklamowej będziesz miał całe mnóstwo klientów na swojej głowie. Pamiętaj, że w skład pracy wchodzi także kontakt z innymi działami, a także klientami, kiedy mają konkretne pytania co do kampanii.

specjalista ds sem kim jest
fot. pixabay.com

Ile zarabia specjalista ds. SEM?

Zarobki specjalisty ds. SEM są różnorodne. Zazwyczaj jednak firmy zatrudniające takich pracowników wybierają model współpracy oparty na rozliczeniu z podstawą pieniężną i do tego odpowiednią prowizją za ilość prowadzonych klientów. Wszystko zależy zatem od konkretnego pracodawcy i ustaleń, które zostały podjęte podczas pierwszych momentów współpracy. Spodziewać się jednak można podstawy finansowej w wysokości ok. 3000 zł netto i prowizji, które są rozliczane indywidualnie dla każdego klienta. Zarobki na stanowisku specjalisty ds. SEM mogą osiągać nawet 6000 zł netto. Zależy to jednak od innych czynników, np. wieku i statusu studenta (większe zniżki, mniejszy koszt dla pracodawcy = jest w stanie zaproponować wyższą pensję), typu umowy (umowa o pracę generuje kolejne koszty dla firmy, dlatego nawet jeśli jesteś studentem, musisz liczyć się z tym, że otrzymasz nieco niższą wypłatę), lokalizacji biura (większych zarobków można spodziewać się w większych miastach, np. Warszawa, Poznań)

Jak zostać specjalistą ds. SEM?

Aby zostać specjalistą ds. SEM, trzeba mieć ukończone kursy z certyfikatem Google Ads, znać specyfikę Google Analytics i całego systemu reklamowego, a także mieć odpowiednie umiejętności analityczne. Dobrze jest zatem zrobić wymienione kursy przed podjęciem współpracy, dzięki czemu rozmowa o pracę z pewnością zakończy się sukcesem.