Praca korektora polega przede wszystkim na tym, by dbać o poprawność językową i edytorską tekstów tworzonych w Internecie. Musi zatem wykazywać się znajomością języka, w którym pisane są treści. Wiadomo, że w dzisiejszych czasach, korzystając z różnego rodzaju oprogramowania komputerowego, program wyświetla potencjalne błędy, podkreślając je w dokumencie na czerwono. Nie jest to jednak dobre rozwiązanie na tzw. cięcie kosztów ze względu na to, że żaden Word nie pokaże błędnej konstrukcji zdania, dlatego praca korektora jest niezbędna na rynku. Ile można zarobić na takim stanowisku?
Korektor – średnie zarobki na stanowisku
Na wstępie należy zaznaczyć, że trudno jest określić średnie zarobki na stanowisku korektora. Zależą one od wielu różnych czynników, w tym od samego pracodawcy i oferty. Według najświeższych badań Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń średni zarobek korektora to 3493 zł brutto. Jednak wystarczy te dane sprawdzić na innych portalach, np. pracuj.pl, tam średnie wynagrodzenie wynosi 2000 zł netto. Często jednak informacje tego typu nie są do końca rzetelne – dopiero na rozmowie o pracę można poznać konkretne dane na temat zarobków na stanowisku korektora. Uśredniona wartość wynagrodzenia wynosi jednak ok. 2668 zł netto.
Korektor – możliwości zatrudnienia
Warto mieć świadomość tego, że praca tego typu nie wymaga bycia w biurze. Często można znaleźć oferty, które pozwalają na korzystanie z home office – raz w schemacie godzinowym danej firmy, a raz zadaniowo jako outsorcing. Tym samym różne są możliwości, jeśli chodzi o formę zatrudnienia. Do wyboru zazwyczaj mamy cztery rodzaje umów:
- umowa o pracę – stabilna forma zatrudnienia, która jednak wiąże się z dużymi kosztami dla potencjalnego pracodawcy,
- umowa o dzieło – polega na wykonaniu zleconego dzieła i zakończeniu współpracy lub kontynuacji na podstawie kolejnej umowy o dzieło,
- umowa zlecenie – zatrudniony na tej umowie przyjmuje konkretne zlecenie i realizuje je,
- umowa B2B – przeznaczona dla przedsiębiorców, dzięki czemu mogą prowadzić wlasną firmę i jednocześnie pracować na etacie.
Jeśli posiadasz duże doświadczenie i bazę klientów, to prawdopodobnie jesteś też właścicielem własnej firmy content marketingowej. Wówczas możesz zawrzeć współpracę z daną firmą jako korektor na podstawie umowy B2B. Najbardziej stałą formą zatrudnienia jest zdecydowanie umowa o pracę – korektorzy pracujący na tym stanowisku będą jednak otrzymywać nieco niższą pensję niż w przypadku pozostałych umów.
Najlepszą opcją, zwłaszcza dla studentów szukających pracy, jest umowa zlecenie. Tam stawka dla korektora jest najbardziej rentowna ze względu na niższe koszty zatrudnienia dla pracodawcy – wówczas może zaproponować nieco wyższą stawkę dla potencjalnych pracowników.
Co robi korektor?
Praca korektora polega przede wszystkim na tym, by sprawdzać przesłane przez copywriterów treści pod kątem poprawności zarówno językowej, jak i merytorycznej. Ma dbać o dobrą jakość tekstów, dzięki czemu wzbogaca content stron internetowych. Zlecenia korektorskie mogą być realizowane jako stały etat, a także jako freelancerskie zgłoszenia od potrzebujących klientów. Aby jednak dostawać zlecenia od różnych agencji, trzeba wykazać się dużym doświadczeniem na stanowisku – tylko w ten sposób można zyskać zaufanie na rynku.
Wynagrodzenie korektora – od czego zależy?
W dużej mierze to, ile zarobi korektor, zależeć będzie od samego pracodawcy. Zarówno od samej pozycji firmy, jak i od tego, ile jest w stanie zaoferować na konkretnym stanowisku. Dużo zależy także od tego, jaką ilość zleceń otrzymujemy w danym miesiącu – dotyczy to zwłaszcza korektorów-freelancerów, którzy pracują na własną rękę. Wówczas należy liczyć się z tym, że wynagrodzenie jednego miesiąca może być bardzo wysokie, natomiast następnego może się zredukować nawet o połowę. Najlepszym rozwiązaniem jest zatem stabilne zatrudnienie, na którym pieniądze będą wypłacane niezależnie od ilości zleceń, a od ilości przepracowanych godzin. Gwarantuje to między innymi umowa o pracę.