Jeszcze do niedawna na rynku było mało agencji content marketingowych, tym samym trudno było znaleźć informacje na temat tego, jak taką firmę otworzyć. W poniższym artykule zebraliśmy najważniejsze aspekty, na które trzeba zwrócić uwagę podczas zakładania własnego biznesu w omawianym zakresie – dzięki nim można uniknąć kilku amatorskich błędów i zdecydowanie szybciej się rozwinąć.

Zbierz odpowiedni zespół

Nie warto ryzykować i zakładać najpierw firmy, a dopiero później myśleć nad tym, kogo do niej zatrudnić. Dobrą praktyką jest stworzenie biznes planu, którego później można się trzymać – lub edytować w razie potrzeby. Osoby decydujące się na założenie agencji content marketingowej zazwyczaj chcą dbać o to, by strony internetowe miały jak najciekawsze treści na stronie. Należy zatem wyznaczyć sobie odpowiednie stanowiska, które chcemy obsadzić.

jak założyć agencję content marketingową
fot. pixabay.com

Copywritrer

To jedna z niezbędnych osób w zespole agencji content marketingowej. Copywriter będzie odpowiadał za produkcję wartościowych i merytorycznych treści, które później użytkownicy będą z chęcią czytać i linkować. Co więcej, dobrze jest podzielić copywriterów na specjalizacje – wtedy będziesz miał pewność co do tego, że każdy pracownik zajmuje się jedną branżą, na której zna się najlepiej. W ten sposób możesz mieć zespół specjalistów do spraw tworzenia treści, który będzie dzielił się na mniejsze grupy o zawężonej tematyce, np. budowlanej, marketingowej, sprzedażowej itp.

Korektor

To osoba, która będzie czuwać nad copywriterem, by jego treści były tworzone w sposób poprawny merytorycznie i językowo. Niestety, sam copywriter nie będzie w stanie objąć dwóch tych stanowisk – często jesteśmy bezkrytyczni wobec własnych treści i dopiero osoba trzecia jest w stanie zauważyć występujące w tekście błędy. To sprawia, że zespół jest pełny i funkcjonalny – działy mogą ze sobą współpracować, dzięki czemu unikniesz ewentualnych roszczeń od niezadowolonych z jakości treści klientów.

Content manager

Jego zadaniem natomiast będzie czuwanie nad wcześniej omówioną dwójką pracowników. Content manager spaja to, co zostało wytworzone przez copywritera i korektora, a także zleca odpowiednie treści do napisania. Jego rolą będzie zatem wyszukiwanie potencjalnych tematów na konkretne zlecenia, dzięki czemu dana strona internetowa może rankować coraz wyżej w wyszukiwarce Google, zyskując większą moc SEO.

agencja content marketing jak założyć
fot. pixabay.com

Określ obszar swojego działania

Klienci zazwyczaj chcą współpracować z profesjonalistami. Aby mieli tego świadomość, musisz zadbać o jakość swoich usług w postaci odpowiednio wyszkolonego zespołu. Tak jak wspomnieliśmy powyżej, możesz zatrudnić kilku copywriterów, którzy będą specjalizować się w konkretnej branży lub postawić na znalezienie niszy odbiorców, która interesuje Cię najbardziej. W ten sposób, wybierając jedną branżę, jesteś w stanie stworzyć wyspecjalizowany zespół, który będzie bezkonkurencyjny na rynku – copywriterzy zazwyczaj piszą wszystko, co dostają w wytycznych. Są jednak plusy i minusy takiego działania: praca z jedną określoną niszą spowoduje, że utracisz możliwość współpracy z pozostałymi branżami. Trzeba zatem jasno postawić granicę i na samym początku tworzenia agencji content marketingowej określić, czy chcemy specjalizować się w konkretnych tematach, czy lepiej postawić na różnorodność.

Zwiększaj kompetencje swojej firmy

Pamiętaj, że prowadzenie dobrze prosperującej agencji content marketingowej nie kończy się na przedstawionych powyżej punktach. Gdy uda Ci się osiągnąć cel, Twoim zadaniem jest dbanie o jak najwyższą jakość świadczonych usług poprzez m.in. gwarancję szkoleń dla Twoich pracowników. Dzięki temu ich kompetencje będą rosnąć, tym samym pozycja agencji ulegnie zmianie w oczach konkurencji. Warto także przemyśleć po jakimś czasie wprowadzenie dodatkowych usług, np. reklamowania Google Ads lub pozycjonowania. Te działania często idą w parze, zatem z pewnością łatwiej będzie skoordynować ich pracę pomiędzy działami niż pomiędzy różnymi firmami.