Na polskim rynku coraz częściej pojawiają się nowe agencje interaktywne – SEM lub SEO, a także content marketingowe. Zazwyczaj do ich założenia potrzebna jest pewna wiedza marketingowa, zwłaszcza z zakresu tworzenia reklam w Internecie, ogólnych działań reklamowych, a także sprzęt w postaci odpowiedniego komputera. Dużo korporacji jest w stanie na kampanie Google Ads wydawać spore pieniądze, zatem agencja SEM zdaje się idealnym pomysłem na biznes. Jak ją założyć?
Miej bazę klientów
Założenie i prowadzenie agencji SEM tylko z pozoru wydaje się prostym zadaniem. Dopóki praca odbywa się na etacie w większej firmie, SEMowiec może odczuć chęć prowadzenia działań tego typu na szerszą skalę. Wtedy zazwyczaj powstaje pomysł o założeniu własnej agencji reklamowej. Jednak gdy porzucamy etat i przenosimy się na własne działania, możemy odbić się od ściany w postaci braku klientów. Niełatwym zadaniem jest przekonanie nowopowstałej firmy klientów do podjęcia współpracy. Brak opinii, wypowiedzi różnych osób, które mogłyby potwierdzić skuteczność działań – do tego także dochodzi skutek w postaci braku autorytetu. Na wszystko to nowa agencja marketingowa musi pracować latami. Z tego względu dobrym startem będzie przygotowanie bazy klientów, z którymi mógłbyś zacząć współpracę solo po odejściu z firmy. Masz wtedy pewność, że unikniesz tzw. dziury finansowej w postaci braku wynagrodzenia po porzuceniu etatu.
Stwórz swój zespół
W agencji SEM nie będziesz w stanie pracować sam. Na początku być może będzie to jakaś alternatywa działań zespołowych, ponieważ nie będziesz miał aż tyle pracy. Z czasem jednak, jeśli będziesz chciał stawiać na rozwój swojej firmy, może zabraknąć Ci doby na ogarnianie wszystkich ważnych obowiązków. Z tego powodu dobrze jest mieć w agencji na początek chociaż jedną dodatkową osobę, która będzie zajmować się kwestiami SEM oraz organizacją. Zarówno tworzenie, jak i analiza kampanii reklamowych może leżeć w obowiązkach SEMowca, nawet jeśli sam znasz ten temat od podszewki. Pomoc w takiej postaci będzie nieoceniona i z pewnością niezbędna. Ponadto dobrze jest znaleźć kogoś, kto podejmie się rozbudowy firmy w postaci działu handlowego. To zdecydowanie niezbędny krok, jeśli nie chcesz stanąć w miejscu. Handlowcy pracujący w biurze będą odpowiedzialni za pozyskiwanie i podtrzymywanie prawidłowych relacji z klientami, których masz w swojej bazie. Dzięki temu będziesz mógł spać spokojnie, ponieważ ktoś zawsze będzie czuwał nad sytuacją Twojej agencji od strony nowych leadów.
Stawiaj na wysokie kwalifikacje
Pamiętaj o tym, by w swojej firmie nie popełniać błędu, jakim jest wiara na powiedziane słowo. Sprawdzaj umiejętności potencjalnych pracowników podczas rozmowy rekrutacyjnej, dbaj o to, by firma była na odpowiednim poziomie. Koniecznie pamiętaj o tym, by wszyscy pracownicy mieli odpowiednie kwalifikacje w postaci kursów z certyfikatami. Jest to niezbędne zwłaszcza w przypadku agencji SEM, która dopiero co startuje z biznesem. W ten sposób potwierdzisz możliwości swojej firmy i podbudujesz swój autorytet na rynku pracy. Warto także, w kwestii kwalifikacji, stawiać na specjalistów z różnych dziedzin. O ile na początku nie będzie to niezbędne, o tyle warto to wdrożyć po jakimś czasie funkcjonowania agencji. Przyda się z pewnością webmaster, specjalista ds. SEM oraz social mediów, grafik. Ostatnia osoba, a zatem grafik, jest o tyle niezbędna na którymś etapie prowadzenia agencji reklamowej, że niejednokrotnie będzie stanowić o pozytywnej decyzji klientów do podjęcia współpracy. Stockowe zdjęcia z darmowych banków może wziąć każda firma – nie każda natomiast będzie umożliwiała tworzenie spersonalizowanych grafik przez dedykowanych do tego specjalistów.
Jest wiele czynników, które należy spełniać oraz brać pod uwagę w przypadku prowadzenia i zakładania własnej agencji SEM. Wymienione powyżej powinny zostać wypisane na checkliście, która będzie niezbędnikiem do utworzenia dobrze funkcjonującej firmy w branży reklamowej.