Pozycjonowanie stron internetowych to satysfakcjonujące zajęcie, które pozwala obserwować stały wzrost pozycji w rankingu wśród prowadzonych klientów. To także cenna umiejętność, którą można wykorzystać w prywatnym życiu! Jedno jest pewne: podstawy pozycjonowania warto znać. Po to, by pomagać w sukcesie innym ludziom i czerpać korzyści materialne z różnych zleceń oraz po to, by dbać o własne kompetencje. Jak zostać specjalistą ds. SEO? Co należy wiedzieć i czego się spodziewać na tym stanowisku? Odpowiadamy poniżej.
Pozycjoner… czyli kto?
Warto zacząć od nakreślenia, kim tak właściwie jest specjalista ds. SEO. Pierwsze skojarzenie to osoba, która pomaga w pozycjonowaniu stron internetowych różnych osób. Jest to jak najbardziej celna uwaga! Na tym właśnie polega praca pozycjonera i to jest jego cel. Jak jednak do niego dochodzi? Otóż specjalista ds. SEO musi dbać o to, by wykonywać rzetelnie i na bieżąco codzienne zadania. W ich skład wchodzi przede wszystkim optymalizacja witryn, by stały się bardziej SEO-friendly – w ten sposób wyszukiwarka pozwala na wyświetlanie ich na wyższych pozycjach w rankingu.
Wiele zależy także od tego, w jaki sposób narzucimy sobie pracę – czy według jednego, ściśle określonego schematu, czy może do każdego klienta będziemy podchodzić indywidualnie? Od tego i wielu innych czynników zależy to, jak praca będzie wyglądać przez kolejne miesiące. Obowiązki specjalisty ds. SEO ulegają też dynamicznym zmianom, tak samo jak cała branża marketingu internetowego, dlatego trzeba tutaj mieć świadomość tego, że na drodze do sukcesu i awansu stawać będą różne przeszkody, więc przydatna będzie ciągła chęć do doskonalenia swojej wiedzy.
Co zrobić, by być specjalistą ds. SEO?
Jest wiele różnych praktyk, które pozwolą na objęcie stanowiska specjalisty ds. SEO. Trzeba jednak na samym początku odpowiedzieć sobie na pytanie: jaki jest Twój cel? Chcesz pracować dla dużej agencji, która zajmuje się wieloma znanymi markami czy może wolisz pracę na własną rękę i prowadzenie firm pod własnym okiem? Jedno jest pewne: nigdzie nie nauczysz się więcej niż w agencji pozycjonującej. Pewnym jest, że wyniesiesz wiedzę z różnych kursów internetowych – i jak najbardziej jest to idealna opcja na start, by zasięgnąć wiedzę w postaci podstaw SEO i zabłysnąć na rozmowie kwalifikacyjnej. Jednak to właśnie agencja pokaże Ci największe tajniki i schematy, według których pracuje od lat i które rzeczywiście się sprawdzają. Pozycjonowanie strony to długotrwały proces, który trzeba obserwować i dbać o niego miesiącami – dlatego doświadczenie osób, które mają na koncie sukcesy w branży SEO, jest nieopisane.
Niejednokrotnie też można zderzyć się ze ścianą w postaci: “wymagane 2-letnie doświadczenie na stanowisku”. Jak może podejść do tego osoba, która dopiero co zaczyna swoją przygodę z pozycjonowaniem? Na pewno nie zawsze brać to do serca. Fakt, że wielu pracodawców prawdopodobnie w ogóle nie odezwie się do danej osoby, jeśli w CV nie zauważy wymaganej ilości doświadczenia. Jeśli jednak uda Ci się dostać na rozmowę kwalifikacyjną, możesz śmiało próbować przekonać firmę swoją wiedzą i chęcią do rozwoju, że będziesz idealnym kandydatem na stanowisko. Pamiętaj: jeśli nie pytasz, odpowiedź zawsze brzmi “nie”.
Przeciętne zarobki pozycjonera
Z pewnością aspektem, który należy poruszyć, jest kwestia wynagrodzenia na omawianym stanowisku. Trudno jest jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie ze względu na wiele czynników mających wpływ na finalną wysokość pensji, w tym rodzaj umowy, miejsce pracy, doświadczenie, umiejętności. Wszystko to składa się na jedną całość w postaci wypłaty dla specjalisty ds. SEO. Można jednak przyjąć, że minimum, jakie można otrzymać na tym stanowisku, to najniższa krajowa. Jednak im większe ma się doświadczenie i im większe umiejętności, tym wyższego wynagrodzenia można się spodziewać. Ambitny pozycjoner, który ma kilkuletnie doświadczenie w branży, może zarobić w ciągu miesiąca od 3000 do 6000 zł netto.