Praca programisty brzmi super, prawda? Pracujesz często zdalnie, z własnego łóżka, z kubkiem kawy w ręku i wygodnymi kapciami na stopach. Zarabiasz dużo, a nawet bardzo dużo. Jesteś wolnym duchem, nic nie może cię powstrzymać. Rozmarzyłeś się? Nic w tym dziwnego. Pamiętaj jednak, że zanim dojdziesz do tego etapu czeka cię sporo pracy i wyrzeczeń, w końcu musisz nauczyć się programować, prawda? Dziś odpowiadamy na pytanie „jak zostać programistą?”. Gotowy? No to do dzieła!
Praca programisty – na czym polega, wymagania i obowiązki
Praca programisty polega na przede wszystkim, poznaniu co najmniej kilku języków programowania. Głównie programiści specjalizują się tylko w konkretnych językach, są im potrzebne na danym stanowisku pracy. Przykładowymi językami, jakie możemy poznać będąc programistą, są między innymi – Java, Python C++, Java Script, oraz wiele innych, choć wymienione tutaj są najbardziej popularnymi wśród języków programowania.
Zajmuje się On po prostu programowaniem, od stron internetowych po gry komputerowe czy też bazy danych. Jest to bardzo rozgałęziony zawód, ma On wiele możliwości rozwijania, tworzenia, oraz stron, w które moglibyśmy się rozwijać. Najlepiej na samym początku zastanów się, co chciałbyś robić? Czy interesuje Cię możliwość programowania gier komputerowych albo marzyłeś zawsze o stworzeniu swojej własnej aplikacji, lub programowaniu różnych urządzeń?
Jak zostać programistą?
Jeśli chcesz zostać programistą, nauczyć się odpowiednich języków programowania, dużo poświecić swojego czasu na poznawanie całej wiedzy o kodowaniu. Przydadzą Ci się różne książki o konkretnym języku oraz oczywiście dostęp do internetu. Najlepszym sposobem jest też pójście na studia, ale wymaga to sporo pracy, ponieważ samo studiowanie zaocznie może nie wystarczyć na poznanie całej potrzebnej Tobie wiedzy.
Istnieją też przede wszystkim różne szkolenia, dla początkujących, jak i zaawansowanych. Są takie, które odbywają się przez jakiś czas w konkretnych placówkach, ale też takie online. Cena jednak nie należy do najniższych, wahają się w graniach od kilkuset, do nawet kilkunastu tysięcy złotych. Rozbieżność cen tutaj jest taka, ponieważ to wszystko zależy od danego szkolenia, jakiego języku chcemy się nauczyć i jak długo trwa dany kurs.
Najtańszą opcją wychodzi więc zdalne i samodzielne uczenie się programowania, jednak wymaga od nas dużo wytrwałości i czasu.
Przykładowy kurs na programistę od ALX:
„Nauka programowania i język Java
Tematyka:
przybornik programisty, programowanie
strukturalne, programowanie obiektowe,
język Java, praca z danymi
oraz w bezpośredniej kontynuacji: bazy
danych i SQL, Spring, REST, aplikacje webowe
Czas trwania:
80 godzin kodowania w trakcie kursu +
40 godzin pracy w domu z naszymi
materiałami = w sumie 120 godzin!
Cena:
4 190 PLN
Program:
- Komputer i system operacyjny z punktu widzenia programisty
- Hardware i software
- Pojęcia: proces, program, aplikacja
- Zasoby procesu i zasoby systemowe
- Rzut oka na współczesny świat technologii programistycznych
- Platformy systemowo-sprzętowe
- Rodzaje aplikacji: frontend vs backend, aplikacje wsadowe, graficzne, webowe i
- mobilne; adekwatne technologie
- Języki i paradygmaty programowania
- Biblioteki i frameworki
- Podstawy programowania w języku Java
- Platforma Java – dlaczego powstała, jej miejsce w dzisiejszym świecie IT, cechy charakterystyczne i zastosowania
- Czym jest program w języku Java i jak go uruchomić?
- Struktura projektu: pliki źródłowe i skompilowane, katalogi, pakiety i klasy
- Klasy i obiekty – podejście pierwsze: obiekt jako rekord z danymi, klasa jako wzorzec obiektu
- Proste metody komunikacji z użytkownikiem: standardowe wejście i wyjście, okna dialogowe
- Zmienne i typy. Podstawowe typy danych: liczby całkowite i z ułamkiem, napisy
- Instrukcje sterujące języka Java: if, switch, while, for
- Metody
- Podstawowe techniki programistyczne
- Tworzenie sparametryzowanych funkcji i procedur
- Pisanie pętli i prostych algorytmów
- Wydzielanie powtarzających się fragmentów i schematów; podstawy refaktoryzacji
- Środowisko programisty
- Narzędzia do edycji kodu: prosty edytor i konsola vs zaawansowane IDE
- Środowisko Netbeans i inne środowiska programistyczne dla Javy
- Systemy kontroli wersji i możliwości współdzielenia kodu, system git
- Narzędzia do budowania projektów, w szczególności Maven
- Programowanie obiektowe w Javie
- Struktura pamięci maszyny wirtualnej Javy; stos i sterta
- Referencje i obiekty. Jak działa przypisanie i przekazywanie argumentów do metod
- Dziedziczenie klas i nadpisywanie metod, polimorfizm
- Interfejsy i klasy abstrakcyjne
- Wyjątki w języku Java
- Aplikacje z graficznym interfejsem użytkownika.
- GUI w programowaniu obiektowym: komponenty graficzne jako obiekty
- Technologia Swing jako jedna z możliwości tworzenia GUI w Javie
- Obsługa zdarzeń w aplikacji okienkowej
- Budowanie interfejsu użytkownika na dwa sposoby: pisząc odpowiedni kod w Javie oraz za pomocą edytora graficznego
- Najważniejsze klasy narzędziowe platformy Java SE:
- Tablice i kolekcje; Java Collections Framework
- Napisy, w tym podstawy wyrażeń regularnych
- Obsługa daty i czasu
- Wpływ właściwego doboru struktur danych na wydajność aplikacji
- Obsługa plików
- Pliki binarne i tekstowe; bajty i znaki
- Podstawowa obsługa plików w programach Javy
- Popularne formaty zapisywania danych strukturalnych i podstawy ich obsługi w Javie: CSV, XML, JSON
- Bazy danych.
- Wprowadzenie do technologii baz danych: serwer baz danych (DBMS), koncepcja relacyjnych baz danych i pomysły alternatywne
- Podstawy języka SQL
- Dostęp do bazy danych z programu Java (JDBC)
- Podstawy technologii internetowych
- Specyfika aplikacji webowych: zapytania HTTP, format HTML, rola skryptów we współczesnych aplikacjach
- Filozofia pracy na serwerze aplikacji. Czym jest Java Enterprise Edition?
- Podstawy technologii serwletów i klasyczne programowanie WWW w Javie
- Aplikacja Java jako klient strony internetowej
- Testowanie oprogramowania
- Dobre i złe praktyki programistyczne
- Wypisywanie informacji diagnostycznych (tzw. logów)
- Uruchamianie programu w trybie debug
- Testowanie. Podstawy tworzenia zautomatyzowanych testów za pomocą JUnit”