Słyszałeś kiedyś o zawodzie przedstawiciela handlowego? Z pewnością tak, jednak większość osób mylnie uważa, że przedstawiciel handlowy i akwizytor to jedna i ta sama osoba, co wcale nie jest prawdą. Pisaliśmy o tym w poprzednim artykule, z którego również dowiesz się, jak wygląda praca przedstawiciela handlowego, czym zajmuje się on na codzień, jakie są wymagania na to stanowisko, którym musisz sprostać oraz co będzie od ciebie oczekiwać potencjalny pracodawca.
Czym zajmuje się przedstawiciel handlowy? Kim jest przedstawiciel handlowy?
Przedstawiciel handlowy zajmuje się realizowaniem planów sprzedaży, utrzymywaniem kontaktów z klientami na swoim terenie, realizowaniem zawartych umów, pozyskiwaniem nowych klientów, prowadzeniem aktywnej działalności handlowej oraz promocyjnej, sporządzaniem raportów oraz analiz, ale także i prezentacją aktualnych promocji i kampanii sprzedażowych.
Przedstawiciel handlowy inaczej nazywany jest także komiwojażerem, handlowcem lub sprzedawcom terenowym. Przedstawiciel handlowy to osoba odpowiedzialna za pozyskiwanie oraz obsługę klientów dla zatrudniającego go przedsiębiorstwa. Przedstawiciel handlowy ma obowiązek osiągania określonych poziomów sprzedaży miesięcznej (tzw. targetów sprzedaży). Do typowych obowiązków przedstawiciela handlowego należy między innymi: budowanie dystrybucji, osiąganie zakładanych przychodów, obsługa handlowa klientów w wyznaczonym regionie, monitorowanie konkurencji, merchandising.
Choć na pierwszy rzut oka zakres obowiązków przedstawiciela handlowego może wydawać się dość skomplikowany, w rzeczywistości jego działania prowadzą do jednego – sprzedaży produktów lub usług firmy, którą reprezentuje. Jeśli dobrze czujesz się w handlu czy też sprzedaży, istnieje duża szansa na to, że ten zawód będzie dla ciebie idealnym rozwiązaniem.
Kim jest akwizytor?
Dla porównania – czym zajmuje się akwizytor? Akwizytorzy są ludźmi skupionymi głównie na sprzedaży, polegającej na chodzeniu „od domu do domu” i pukaniu do kolejnych drzwi mieszkań z nadzieją, że uda nam się sprzedać kolejny towar lub też usługę. Oprócz tego do zadań akwizytora może należeć zbieranie informacji, pozyskiwanie umów sprzedażowych i usługowych a także wpływanie na akcję firmy czy też organizacji. Akwizytor w dzisiejszych czasach oprócz chodzenia od drzwi do drzwi, wykonuje swoją pracę na terenie centrum handlowych. Znajduje on w ten sposób ludzi, z którymi może porozmawiać na temat usług czy też towarów, które sprzedaje firmę, w której jest zatrudniony. Jego zarobki często zależą od tego jak wiele produktów uda mu się sprzedać.
Jakie wymagania musisz spełniać, aby zostać przedstawicielem handlowym?
Aby zobrazować ci sytuację na rynku pracy, postanowiliśmy sprawdzić popularny portal
OLX, na którym znajdziesz sporo ogłoszeń o pracę, także na stanowisko przedstawiciela handlowego. Co mówią te ogłoszenia?
„WYMAGANIA:
- Umiejętność organizacji pracy własnej.
- Zaangażowanie w powierzone zadania.
- Wytrwałość i konsekwencja w dążeniu do celu.
- Umiejętność sprzedaży bezpośredniej.”
„Wymagania:
- Umiejętność nawiązywania otwartych i trwałych relacji biznesowych
- Systematyczność i bardzo dobra organizacja pracy
- Czynne prawo jazdy: kat. B
- Wykształcenie min. średnie
- odpowiedzialność i zaangażowanie w wykonywanie powierzonych zadań”
Jak więc sam widzisz w tym zawodzie bardziej liczą się twoje umiejętności, twoja motywacja i chęć do pracy, niż to, jaką szkołę skończyłeś. Warto posiadać maturę, ponieważ jak sam widzisz jest to częsty wymóg, jednak studia to już zupełnie inna bajka. W niektórych ogłoszeniach są wymagane, w innych nie.
Jakie cechy powinien posiadać przedstawiciel handlowy?
Przedstawiciel handlowy, niestety bardzo często, ze względu na rodzaj pracy, jaki wykonuje jest uważany za osobę natarczywą. Właśnie dlatego musi się wykazać, nie tylko swoją wiedzą, ale także i charakterem. Przedstawiciel handlowy musi doskonale znać branżę, w której pracuje, musi być osobą, która lubi kontakt z ludźmi i nie ma problemu z nawiązywaniem tego kontaktu, mimo to musi pozostać osobą silną i zdeterminowaną. Klient nie wydaje się być w 100% pewny? Przekonaj go! Zrób to jednak z pełną kulturą i tak, aby klient nie poczuł się zdominowany przez ciebie i twoje słowa, które do niego kierujesz.