Praca marketingowca kusi perspektywą ciekawych wyzwań i ogromną możliwością realizowania kreatywnych pomysłów. Rzeczywistość jednak często nie oddaje wyobrażenia o wykonywanej przez nas pracy. Dlatego też zanim zaczniesz myśleć o wybraniu tego zawodu warto, abyś zdawał sobie sprawę z tego, czego tak naprawdę możesz się spodziewać. Jak wygląda praca w marketingu? Czy jest to przyszłościowe zajęcie? Co jest ważniejsze: wykształcenie czy doświadczenie?
Jak wygląda i na czym polega praca marketingowca?
Praca w marketingu to nie tylko wymyślanie reklam czy haseł, które zachęca potencjalnego klienta. To cały proces, który jest o wiele bardziej skomplikowany. Najogólniej mówiąc polega on na tworzeniu strategii marketingowych, których celem jest wsparcie sprzedaży, a także kreowanie pozytywnego wizerunku danego przedsiębiorstwa. Zadaniem pracowników marketingu jest więc zarówno pomoc w przygotowaniu produktów lub usług jak i ustalenie ich cen, a także również opracowanie metod ich promocji. Konieczna jest też analiza rynku oraz potrzeb klientów. Wszystkie te działania mają docelowo prowadzić do ekspansji i wzmocnienia pozycji firmy na rynku. Zakres obowiązków w pracy w marketingu zależny jest bowiem od konkretnego stanowiska, a także przyjętej strategii marketingu.
Wykształcenie a praca marketingowca
A co z wykształceniem? Czy konieczne jest ukończenie studiów na kierunku marketing i zarządzanie? Nie jest to konieczny wymóg. Oczywiście, że wykształcenie wyższe jest pożądane w wypadku pracy w tej branży. Można być jednak absolwentem innego kierunku. Trzeba jednak wiedzieć o jednej kwestii. W marketingu o wiele bardziej ceni się doświadczenie. Nawet studia kierunkowe nie są w tym wypadku gwarantem dostania wymarzonej pracy. Dlatego jeżeli myślisz o wybraniu tej ścieżki zawodowej warto, byś jak najwcześniej próbował zdobyć doświadczenie. Najlepszym początkiem będą staże w marketingu. Jeśli nie masz możliwości podjęcia takich praktyk, nie załamuj się. Ważna jest twoja kreatywność i zaangażowanie. Spróbuj swoich sił w jakiejś organizacji studenckiej lub pozarządowej – wiele firm z pewnością to doceni. Dobrym pomysłem będzie także prowadzenie bloga lub aktywność w social mediach. W ten sposób również zjednasz sobie potencjalnych pracodawców.
Dla kogo praca w marketingu?
Skuteczne reklamowanie firmy, produktu, usługi, wydarzenia itp. to trudne i złożone zadanie. Dlatego firmy szukające osób pracy w marketingu preferują kandydatów po studiach kierunkowych, np. marketing i zarządzanie, reklama i nowe media, public relations bądź pokrewnych.
Praca w dziale reklamy czy w agencji marketingowej wiąże się zwykle z dużym stresem, presją na osiągnięcie założonych wyników i pozyskaniem klientów, a także koniecznością pracy pod presją czasu.
Nie każdy się w niej sprawdzi. Idealny kandydat powinien:
• być komunikatywny,
• myśleć nieszablonowo, mieć bogatą wyobraźnię oraz być kreatywnym,
• mieć wysoko rozwinięte umiejętności sprzedażowe i negocjacyjne,
• mieć analityczny umysł oraz wysoko rozwinięte zdolności numeryczne,
• być empatyczny, wyczulony na potrzeby innych,
• cechować się wysoką kulturą osobistą (umieć odpowiednio reprezentować firmę podczas wydarzeń branżowych),
• być odpornym na stres.
Od marketingowca wymaga się umiejętności posługiwania się przynajmniej jednym językiem obcym (zazwyczaj jest to angielski), a także prawa jazdy kat. B. oraz obsługi programów komputerowych, służących do przeprowadzania prognoz i analizy rynku.