Praca w call center jest często wybierana przez osoby młode, które nie mają zbyt dużego doświadczenia lub też po prostu szukają czegoś na szybko. W teorii jest to zawód, do którego nie musisz się jakoś specjalnie przygotowywać i odnajdzie się w nim absolutnie każda osoba, jeśli tylko wykaże się chęciami do nauki i dużą cierpliwością. Jak to wygląda w praktyce? Dziś zagłębimy się w tą pracę i opiszemy ci wszystko krok po kroku, tak abyś miał pewność, że podejmujesz dobrą decyzję. Zaczynajmy!
Praca w call center – jak wygląda?
Z czym tak naprawdę kojarzy nam się call center? Z namolnymi telefonami, zaproszeniami na pokazy, konkursami, które nigdy nie miały miejsca czy oszustwami. Oczywiście po części jest to prawda, jednak to nie jedyne co robią osoby w takim miejscu. Call center to także i infolinia, do której dzwonimy np. stojąc pod paczkomatem, w przypadku problemów z otworzeniem skrytki. Call center to także infolinia banku, do której rozpaczliwie próbujemy się dostać w przypadku problemów z kontem. Call center to także infolinia kuriera, który z naszą paczką powinien być już dawno temu, a wciąż ani go nie widać, ani go nie słychać. Tak naprawdę call center to bardzo szerokie pojęcie i wiele zależy od tego, jaka firma do ciebie dzwoni i co konkretnie od ciebie chce.
Oczywiście, jak sama nazwa wskazuje jest to praca na tzw. słuchawce. Siedzisz sobie w biurze, zazwyczaj na open space, czyli jedno duże pomieszczenie wypełnione biurkami, krzesłami i monitorami i po prostu dzwonisz. Nie wybierasz numerów ręcznie. Wszystko robi za ciebie baza danych, która po kolei wybiera numery do ludzi, którzy się na to zgodził np. przy podpisywaniu umowy czy wyrażając zgodę na kontakt w celach marketingowych przy rejestracji na jakiejś stronie internetowej. Drugą opcją są połączenia przychodzące, gdzie to ludzie dzwonią do ciebie, a nie ty do nich. Tutaj mowa już oczywiście o sytuacji, kiedy dana osoba próbuje się dostać na infolinię z jakimś pytaniem, czy problemem.
Stres w pracy a denerwujący klienci, czyli największy problem pracy w call center
Zastanów się, ile razy otrzymałeś telefon od osoby, która zaprasza cię na bezpłatny pokaz, badania czy też po prostu informuje cię, że przykładowo wygrałeś odkurzacz. Jeden czy dwa takie telefony są do przeżycia, jednak często zdarzają się one namolnie, nawet po kilka razy dziennie. Co robi większość osób w takim momencie? Po prostu się rozłącza. Niestety zdarzają się także ci, którzy od razu przechodzą do wyzwisk. Pracownik call center każdego dnia spotyka się z naprawdę wieloma obelgami. Niestety większość osób nie potrafi zrozumieć, że osoba po drugiej stronie słuchawki po prostu wykonuje swoją pracę i obowiązki. Podobna sytuacja dzieje się w przypadku pracy jako policjant czy strażnik miejski. Ludzie mogą być do ciebie naprawdę opryskliwi, mimo że absolutnie nie jest to twoja wina.
Z pewnością nie raz spotkasz sie z taką sytuacją, musisz być jednak na to wszystko przygotowany. Oczywiście odpyskowanie czy rzucenie słuchawką nie wchodzi w grę, zwłaszcza że twoich rozmów słucha ktoś wyżej od ciebie. Mimo nerwów musisz pozostać spokojny i opanowany. Wiele osób właśnie z tego powodu rezygnuje z pracy w takim miejscu. Zwyczajnie usłyszenie takich przykrych słów i to jeszcze nawet kilka czy kilkanaście razy dziennie jest dobijające i przytłaczające, nie ma w tym nic dziwnego. Również osoby rezygnują często jeśli pracują na tzw. sprzedażówce. Z pewnością wiesz, o czym tutaj mówimy. Chodzi o sprzedaż sprzętów jak np. router czy laptop osobie po drugiej stronie słuchawki.
Oczywiście jest to praca, do której nie musisz kończyć żadnych kursów, ani także posiadać żadnych specjalnych umiejętności. Mimo to warto, abyś był osobą odpowiedzialną, elastyczną, w końcu nie zawsze wszystko idzie zgodnie ze schematem, ale także i odporną na stres. Jeśli posiadasz wszystkie te cechy, spróbuj swoich sił jako pracownik call center. Nie masz w końcu absolutnie nic do stracenia, a kto wie? Być może ta praca ci się naprawdę spodoba i zostaniesz tam na długo?