Wystarczy rzucić okiem na rynek pracy, by wiedzieć, że ten zmienia się dość dynamicznie i nie ma co przywiązywać się do schematów, bo dość często ulegają dezaktualizacji. Jeszcze do niedawna Internet był miejscem rozrywki, w którym spędzaliśmy czas po ciężkim dniu w szkole, pracy, odreagowując i relaksując się. Dziś jest miejscem zarobku wielu ludzi, którzy postanowili swoje umiejętności przenieść do sieci. Jedną z takich osób staje się specjalista ds. e-commerce – stanowisko, które zrodziło się z potrzeby posiadania sklepów internetowych oraz dedykowanych opiekunów, którzy podejmą się ich stałej aktualizacji oraz reakcji na potrzeby odbiorców. Ile zarabia specjalista ds. e-commerce? Odpowiadamy.
Idea e-commerce. Na czym polega?
Aby w ogóle mówić o zrozumieniu stanowiska specjalisty ds. e-commerce, najpierw należy odpowiedzieć sobie na pytanie, czym w ogóle e-commerce jest. Najprościej rzecz ujmując, jest to handel, który przeniósł się do Internetu. Nie bez powodu zwany jest także e-handlem – platforma internetowa pozwala tutaj na rozwinięcie skrzydeł w zupełnie innych kanałach niż sklepy stacjonarne.
Działania, jakich podejmują się osoby wchodzące w interakcję ze sklepem internetowym, muszą być zawarte całkowicie na tej witrynie. Wszystko dzieje się za pośrednictwem Internetu – przedstawienie produktu, podjęcie decyzji zakupowej przez użytkownika, realizacja transakcji wraz z jej opłaceniem przez telefon lub Internet.
E-commerce, choć może być realizowane także w innych kanałach, zrewolucjonizowało Internet. Co miało na to wpływ? Łatwy dostęp do informacji, coraz częstsze poszukiwanie produktów online, zmieniające się potrzeby użytkowników. To wszystko sprawiło, że Internet stał się kopalnią wielu sklepów internetowych, które osiągają sukces na rynku. Warto jednak mieć świadomość tego, że nie wystarczy strony postawić i czekać na spływające z zewnątrz zamówienia – wymagane jest tutaj sprawdzanie aktualnych informacji oraz uwzględnianie zmian z branży.
Niestety, e-commerce zmienia się bardzo szybko – wiele sytuacji jest dynamicznych, dlatego trzeba mieć na to ciągle oko. Zwłaszcza w dobie pandemii, która przyczyniła się do wielu zmian, które nie miały miejsca jeszcze do niedawna. Z tego względu praca specjalisty ds. e-commerce staje się niezbędna.
Zarobki specjalisty ds. e-commerce
Jak w większości przypadków tego typu, tak i tutaj można odpowiedzieć na pytanie o zarobki jednym sformułowaniem: to zależy. Od czego? Otóż przede wszystkim od prestiżu firmy, w której pracujemy. Jeśli jest dość znana, sklep ma duże obroty i przynosi zyski, to wynagrodzenie będzie zdecydowanie wyższe niż w przypadku osób, które w środowisko e-commerce dopiero wchodzą.
Co więcej, znaczenie ma miejscowość – przyjęło się, że w większym mieście zarobki wynoszą wyższe stawki niż w mniejszych miejscowościach. Sam początek kariery na tym stanowisku pozwala na wynagrodzenie w skali 3000 zł brutto w skali miesiąca. Jeśli jednak będziemy cały czas dbać o swoje kompetencje, rozwijać się i szukać ścieżki awansu, wypłata specjalisty ds. e-commerce może wynieść nawet 8000 zł brutto. Wszystko jest zatem w naszych rękach.
Co robi specjalista ds. e-commerce?
Jak wspomnieliśmy powyżej, specjalista ds. e-commerce obowiązki ma dość zróżnicowane. Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na stałą aktualizację sklepu o zmieniające się standardy, które mają przełożyć się na większą sprzedaż internetową. W dniu codziennym zatem można spodziewać się zadań, które będą dotyczyć zarówno SEO, jak i SEM, czyli dbanie o pozycjonowanie strony oraz jej dobre wyniki w kampaniach reklamowych.
Jak zostać specjalistą ds. e-commerce?
Nie ma studiów, dzięki którym można zostać specjalistą ds. e-commerce. Coraz częściej pracodawcy patrzą na doświadczenie i realne umiejętności kandydatów, biorąc pod uwagę chociażby języki programowania, takie jak HTML czy CSS. Warto o tym pamiętać, ucząc się ich jeszcze przed rozmową rekrutacyjną.